Till senaste kommentaren

Svårt att stänga/vrida fönster reglaget

Hej! Vi byggde hus förra året och satte då in elitfönster i hela huset. Nu har jag fått problem att vrida reglaget vilket gör att jag inte kan öppna/stänga fönstret ordentligt. Jag skickar med bild på fönster informationen och hoppas att ni kan hjälpa mig. Tror jag har haft liknande problem med ett tidigare fönster och vill då minnas att ni sa att det kunde vara ”spanjoletten”
Eva Miller

Kommentarer

  • Hej Eva!

    Bifogar dokument om hur man ska kunna smörja upp spanjoletten. Det kan vara lättare att öppna det när det är lite kallare, om det varit en varm dag så vänta till kvällen. Värmen kan göra att spanjoletten expanderar lite. Men man får försöka att rucka på fönstret putta lite utåt, dra inåt och samtidigt försöka vrida på handtaget. Man kan även ha en utanför fönstret som hjälper till att putta/dra eller försöka med tex ett stämjärn peta in spanjoletten i fönsterbågen.
    Johan Kundsupport
  • Hej
    När vi försöker öppna fönstret så låses vänster sida upp men inte höger sida av fönstret. Hur kan jag lösa det? Måste vi ta hit tekniker eller har ni något tips?
    Mattias
  • God Förmiddag Mattias
    Går fönstret inte öppna är det svårt.
    Man får försöka röra handtaget upp å ner inifrån samtidigt som någon på utsidan med en platt kniv eller liknade försöker få in kolvarna springa mellan karm och båga
    När man väl fått upp fönstret skruvar man bort handtag och under bågen sitter vinklar som man även måste skruva bort,
    Sedan lossar själva spanjoletten så man kan byta
    Ni får försöka få bort handtaget -troligen får ni vika upp täckbrickan för att komma åt skruvarna-

    Spanjoletter till vridfönster | Elitfönster Webbutik (elitfonster.se)
    Service teamen har en luftkudde typ ballong som de för in i springan mellan karm och båge sedan pumpar upp så det blir lite större springa att arbeta i
    Ibland sågar man helt sonika av spanjoletten

     

    Mari Kundsupport
  • Tack för jättebra beskrivning! Vi hade inte smörjt våra handtag på över 10 år. Men nu går de smidigt igen.
    Patrik
  • Åh så bra
    Önskar er en trevlig dag
    Mari Kundsupport
  • Hej vi har liknande problem. Vårt fönster kärvar när man öppnar eller stänger vredet oavsett om man för ur fönster i öppet läge eller i stängt.
    vänligen

    Christer Rindensbacher
  • We are not able to close our window completely and our garden door will not lock anymore. Is there anything we can do?
    Thomas
  • Mari Kundsupport
  • vi har problem med att stänga fönstret, spärren på vänster sida går inte i spår, vad göra????
    Lars Johnsson
  • Hej Lars!

    Du kan prova med att smörja hela beslaget med WD40 så kommer det förhoppningsvis att fungera som det ska, det är denna del som behöver smörjas:

    Johan Kundsupport
  • Vi har sprejat och det är ingen skillnad, fortfarande ligger klon inte i linje med knoppen , se/lyssna på filmen
    Lars Johnsson
  • Hej Lars!

    Om det inte hjälpte så är det att byta beslaget, det kan du beställa från en återförsäljare och du tar med dig en bild på produktetiketten som sitter överkant fönsterbåge och så beställer du ett nytt vridbeslag vänster sida (utifrån) och mittbeslag. Återförsäljare är tex Beijer, XL-bygg, Bolist för att nämna några exempel.
    Johan Kundsupport
  • Hej, fick ej svar från om det går på 10års garantin,Mvh
    Mikael Almqvist
    Mikael Almqvist
  • Hej Mikael!
    Detta är tillverkat 2016 så det ska gå att felanmäla, det gör du här: Felanmälan - Elitfönster (elitfonster.se) du ändrar till sats/turnummer och skriver in rad 1 och 2 på etiketten
    Johan Kundsupport
  • Hej , tacksam nu om någon bokar in byte/reperation med oss.

    ytterligare en fråga,
    Vi har dokumentaktion på att vi beställde våra fönster maj 2022 i samband med renoveringen, har ni levererat gamla fönster och vi därför missar 6 års garanti??

    mvh
    Lars Johnsson
  • Hej!

    För att skapa ett reklamationsärende går du in på länken Felanmälan - Elitfönster (elitfonster.se) och skriver in uppgifterna från etiketten, vad gäller "gamla fönster" så kan jag inte svara på det då jag inte vet hur beställningen gjordes. Men när det gäller tillverkning av fönster så tillverkas de alltid efter beställning. Det enda är våra lagerfönster som kan vara tillverkade lite innan men inte så lång tid som flera år
    Johan Kundsupport
  • Mikael
    Det är ni och Vegalund som sålt fönsterna till oss , hur kan det vara att det visar sig vara 6 år gamla fönster??

    tar du hand om felanmälan??
    Lars Johnsson
  • Ingen aning hur du kunnat få gamla fönster, men du gör felanmälan via hemsidan och där lägger du upp dina kontaktuppgifter.
    Johan Kundsupport
  • Hej.Vi har ett fönster (nybyggt hus, inflyttat 2017).
    Ett fönster måste man pressa ganska hårt åt vänster för att få upp. Det ser ut att vara en slaggs list som tar i plåtdel på karmen. Kan man justera fönstret sidledes eller fixa det själv på annat sätt? Öppnas i underkant.

    Mvh Magnus

    Magnus Danielsson
  • Jag har problem att öppna ett fönster som står i vädringsläge, har tagit i kraftigt så något i fönsterts spanjolett har gått sönder, när jag vrider handtaget så går ena sidans spanjolett / låskolv in andra sidan rör sig ej. kan varken stänga eller öppna fönstret, alla fönster i huset monterades 2015, gäller någon garanti på detta ärende, //  Niklas
    Niklas
  • God Förmiddag Niklas
    Funktion är 10-års garanti
    -förutsatt att man underhållit sin produkt-
    Ni gör en felanmälan via inköpsstället vår återförsäljare
    Mari Kundsupport
  • Hej har smörjt och gjort rent varje år.
    Byggvaruhuset var jag köpte fönster och dörrar till hela huset som hade egna montörer har gått i konkurs finn ej kvar ( 22 fönster och 3 balkong dörrar ) Tupphagens Bygg Skärblacka. Hur går jag vidare i detta ärende MVH Niklas
    Niklas
  • Hej Niklas!
    Du kan lägga upp en felanmälan via vår hemsida: Felanmälan - Elitfönster
    Du behöver ta fram etiketten som sitter på fönstret och så skriver du in id nummer under satsnummer och numret under på turnummer:


    Du kan även bifoga bilder i felanmälan och när den är lagd kommer vår eftermarknad att kontakta dig.

    Johan Kundsupport
  • Är mycket nöjd över att ha köpt fönster och dörrar från Elitfönster, från felanmälan till att ha montör på plats tog 1 dygn, han fick upp fönstret och bytte spanjolett, Elitfönster tar ansvar för garanti och eftermarknad det är världsklass //  Niklas
    Niklas
  • Tack så trevligt att höra 😌👍
    Mari Kundsupport
  • Wow, det var snyggt gjort!
    Patrik

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.